دعای دهم: دعائه علیه‌السلام فی اللجأ إلی الله تعالی. (پناهندگی به درگاه خدا)

التجا - پناه آوردن (پناه گرفتن) درحمایت قرارگرفتن.

۱-انسان در ذات خود نیاز به انس ودلبستگی را همواره احساس می‌کند. گفته‌اند: انسان از انس گرفته شده و این مهمترین شاخصه وجودی انسان است. اما گاهی موضوعات مورد دلبستگی واقعی و صاقانه هستند و گاه بدلی. دلبستگی‌های بدلی نمی‌توانند نیاز روحی انسان را برای مدتی طولانی برآورده نمایند. این فصل از روحیات انسان اقیانوسی بیکران است ونیازمند غواصانی تجربه دیده و دل دریایی و ما را جز حسرت از این دریای انس و آسایش توشه‌ای نیست؛ نه برای تصور آن اندیشه‌ای ونه برای احساس آن قلبی و نه برای تصویرآن زبانی!

انسان نیاز دارد با فرد مورد اعتمادی بنشیند و حرف دلش را بزند به وجود او دلگرم و به حمایت او پشت گرم باشد. به صداقت او باور داشته باشد و با اقرار به ضعف‌هایش نزد او نگران سرزنش و سرکوفت نباشد. همانگونه که اشتباهاتش را برای خود توجیه میکند برای او نیز بسراید و بداند که درعین ناباوری باورش دارد. او را خودش بداند و خود را با او بسنجد. با هم محاجه کنند و بگومگو نمایند بدون اینکه از همدیگر دلخور شوند. چانه‌زنی میکند تا از بزرگی اشتباهش بکاهد و درعین حال به آن اقرار و اعتراف کند.

۲-محاجه نمودن بر دو گونه است:

  • گاه از روی اعتراض است و غالبا بر اثر مخالفت و عناد انجام میگیرد- الاحتجاج علی الله- و قرآن میفرماید: پیامبران آمدند لئلا ی للناس علی الله حجة»
  • وگاه از روی دلسوزی و شفقت و غالبا بر اثر انس ومحبت است- الاحتجاج مع الله- این نوع احتجاج نیزدرقران کم نیست درآیه  ۱۵۵اعراف موسی کلیم الله به خدا عرضه میدارد: .رب لو شئت اهلکتهم من قبل وایای أتهلکنا بما فعل السفهاء منا ان هی الا فتنتک تضل بها من تشاء و تهدی من تشاء. و در دعا نیز نمونه بسیار دارد امیرالمؤمنینG در قنوت نماز وتر میگوید: اللهم ان ذنوبی و ان کانت فظیعة فانی ما اردت بها قطیعة و لا اقول لک العتبی لا اعود لما اعلم من خلفی و لا اعدک استمرار التوبة لما اعلم من نفسی. فقد جئت اطلب عفوک و وسیلتی الیک کرمک. و امام سجادG در دعایی عرضه میدارد: .فوعزتک ما یزین ملکک احسانی و لا یقبحه اسائتی و لا ینقص من خزائنک غنای ولا یزید فیها فقری. -صحیفه جامعه دعای۱۶۹- و یا میگوید: یا من لا تسرک طاعتنا و لا تضرک معصیتنا هب لنا ما لا یسرک و اغفرلنا ما لا یضرک. -همان:۲۱۱- و این دعای دهم نیز یکی از این نمونه‌ها است.

۳- خدایا تو ظلم نمی‌کنی و این را یقین دارم اما می‌خواهم با من حتی به عدالت نیز رفتار نکنی چون از آثار وضعی گناهانم بیمناکم بلکه می خواهم با عفو و تفضلت با من رفتار کنی. حضرت امیرG در پایان دعایی می‌گوید: اللهم احملنی علی عفوک ولاتحملنی علی عدلک. -خطبه:۲۲۷-. و در ذیل آیه: یخافون سوء الحساب.-رعد:۲۱- حدیث آمده یعنی دقت درحسابرسی و بدون تسامح حساب کردن.

۴- فت قد اشقیت. کسی که به توپناه آورده به امید خوشبختی آمده و نگاهش را به لطف تو دوخته مبادا نا امیدش کنی که در این صورت بدبختش کرده‌ای! و این نه با غنی الاغنیا بودن تو سازش دارد و نه با افقر الفقرا بودن بنده‌ات! و اگر مرا برانی، به که پناه ببرم به کجا روی کنم؟ امروز میگویند: مشکل خودت است! اما بنده در حضور خدا، خودی ندارد!

۵- خدایا تو خود فرموده‌ای: امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء. -نمل:۶۲- و مگر تعهد نکردی که دست مضطر را بگیری! و اگر گرفتاری و مشکل نباشد که نیازی به دستگیری نیست. باید گرفتاری باشد، آلوده ای باشد تا تو کشف بلوا بکنی.

۶- سزاوار ربوبیت و بزرگواری تو ترحم است و دستگیری، به توخدایی سزد و به من نیاز و بندگی. بنده جز خدایش چیست؟ کیست؟ چه ارزشی دارد؟!

۷-بدتر از همه اینکه شیطان منتظر است تا من از درگاه تو ناامید برگردم تا به آرزویش برسد و زبان سرزنش بگشاید! و این قابل تحمل نیست. خدایا؛ به خاطربهترین بندگانت، زبان شیطان را روی من بازمکن، من از او روی گردانده و به درگاه تو آمده‌ام؛ مبادا ناامیدی مرا به کفر-که خواسته شیطان است- بکشاند!!

(چون دعا مختصر بود مطالب در توضیح آمد و از ترجمه صرف نظر شد.)

آشنایی با صحیفه‌ی سجادیه - جلسه‌ی دهم

آشنایی با صحیفه‌ی سجادیه - جلسه‌ی چهاردهم

آشنایی با صحیفه‌ی سجادیه - جلسه‌ی سیزدهم

لا ,تو ,انسان ,روی ,الله ,انس ,و لا ,و این ,و به ,را برای ,اعلم من

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

خرید نوشیدنی کامبوچا بهترین مشاوره خانواده،زنان،ازدواج،همسرداری،مهاجرت،حقوقی وتحصیلی تهران بگ |تولیدی و پخش کیف و کوله پشتی مدارس ارزان در تهران اطلاعات املاک اصفهان جَبَلُ النور چمدانِ سپید برای زیبایی جسم و روح خود فکری کنید معرفی بهترین محصولات عطاری راد الکتریک توزیع کننده انواع مقاومت اهمی،ولوم و سرولوم تردیدها و دوراهی های زندگی من