دعای چهاردهم: و کان من دعائهG اذا اعتدی علیه او رأی من الظالمین ما لا یحب مدیریت برخورد با دشمنی‌های شخصی

۱- عداوت در زبان عربی به معنای تعدی و از حد است. حریم نگه نداشتن نسبت به یک شیئ یا شخص یعنی عداوت و دشمنی با او. گاهی انسان حریم خود را رعایت نمی‌کند که در رأس آن شرک است و بحثی گسترده می‌طلبد و گاه حرمت غیر خود را می‌شکند و البته در این صورت نیز در درجه‌ی اول حریم خود را شکسته است فإن الظالم للغیر لا ی ظالما للغیر حتی یظلم اولا نفسه». ریاض السالکین ج۳ ص۴۸.

۲- دشمنی و ظلم به دیگران نیز گاهی دشمنی با شخص است و گاه دشمنی با موضوعی است که یک شخص یا عده‌ای کم یا زیاد- نماد و یا مدافع و مرتبط با آن موضوعند و مقابله با هر یک از این دو نوع دشمنی، شیوه‌ی خاص خود را دارد. البته دشمنی باعث برانگیخته شدن احساس می‌شود و مقابله با آن نیز نیازمند خردورزی و تدبیر است. مدیریت احساسات برآشفته هم بسیار مشکل است و توانفرسا، مهم این است که شما احساسات خود را در برابر این دو نوع دشمنی چگونه باید مدیریت کنید.

۳- در دشمنی شخصی می‌توانید ببخشید و می‌توانید تلافی کنید، اگر عفو می‌کنید باید دلیل کریمانه داشته باشید که عزت شما پایمال نشود و اگر تلافی می‌کنید نیز باید کریمانه باشد تا کرامت دیگری شکسته نشود- عفو از موضع قدرت و تلافی نیز برای تحقق عدالت باشد، نه عقده‌گشایی و یا ضعف نفس و خودتحقیری، و در هر دو صورت رعایت کرامت طرف مقابل نیز لازم است تا مبادا عفو شما به او جرأت تکرار دهد و یا تلافی شما به به حق او منجر شود. به هرحال، مدیریت مقابله با دشمنی‌های شخصی با همه سختی که دارد آسان است و مهم، رعایت مصلحت دو طرف است، اما در دشمنی‌های غیرشخصی، رعایت مصلحت دو طرف دیگر نیز افزوده می‌شود: رعایت جایگاه موضوع مورد دشمنی قرار گرفته، و رعایت صلاح جمیعت مرتبط با آن، و در نهایت رعایت تناسب بین این چهار طرف که بسیار مشکل است و فعلا جای بحث آن نیست. حضرت سجادG در این دعا به مدیریت برخورد با دشمن نوع اول می‌پردازد.

۴- حضرت سجادG در این دعا یازده مرحله را به تصویر می‌کشد:

أ-نخست با چهار صفت خدا را می‌خواند: خدایا تو خبر ستمدیدگان را داری و نیازی به شاهد نداری، یاری تو به آنان نزدیک و از ستمگران دور است = یاد خدا با صفات مناسب با دعا

ب- گرچه خدا می‌داند اما دعا کننده باید بتواند خواسته‌هایش را دقیقا مشخص نماید: خدایا تو می‌دانی که فلانی مرتکب محظور تو (آن‌چه تو ممنوع نمودی) شد، و حرمتی که خط قرمز تو بوده هتک نموده است و این همه به خاطر سرخوشی از نعمت و گوشمالی نشدن است این نکته‌ی مهمی است در ریشه‌یابی گری‌ها

ج-پس از درود بر محمد و آل او: و خذ ظالمی و عدوی عن ظلمی. جلوی ستم او را بگیر و او را در ستمگری ناتوان ساز، به خودش مشغول و از مقاصد ستمگرانه‌اش عاجز نما.

د-و باز پس از درود بر محمد و آل او: و لا تسوغ له ظلمی و احسن علیه عونی. ستم را گوارایش مساز و مرا علیه او یاری، ولی از مثل رفتار او ظلم- حفظ کن و مرا چون او مگردان و این دو مرحله خلع سلاح نمودن گنه‌کار و پرهزینه نمودن گناه برای اوست.

هـ-و باز پس از درود بر محمد و آل او: و اعدنی علیه عدوی حاضرة . پیروزی نقد نصیبم کن تا خشمم آرام گیرد و او نیز برابر ستمی که نموده است به کیفر رسد پاسخ معقول به نیازهای روانی.

و- و در پی چهارمین صلوات: و عوضنی من ظلمه عفوک. پاداش ستم او عفو تو برای من و به جای بدرفتاری او، رحمت تو قرار گیرد. خشم او قابل جبران است اما خشم تو قابل جبران نیست فرو نشستن خشم من یک اثر روانی است، پاداش ستم او، فرونشستن خشم تو و شمول رحمت توست.

ز- گویا اشاره‌های پیشین کافی نبوده و این‌جا تصریح می‌کند که اللهم فکما کرهت ان اظلم فقنی من ان اظلم» نه ظلم کن به کسی نه به زیر بار ظلم برو- و تا این‌جا سخن از تلافی بود و مقابله به مثل و این مناسب طبع انسان عزتمند و کریم است که از خود و حریم خود باید دفاع کند، اما اگر مصلحتی پشت پرده باشد که در توان علم و فهم من نیست چه باید کرد؟

ح- اللهم لا اشکوا الی احد سواک و لا استعین بحاکم غیرک حاشاک . نه به کسی جز تو شکایت می‌کنم و نه از کسی جز تو کمک می‌گیرم، تو خودت از من دفاع کن!

ط- نه مرا با ناامیدی از عدل و انصافت امتحان کن و نه ستمگرم را با ایمنی از انتقامت، تا مبادا اصرار ورزد و دار و ندار مرا چپاول کند، هم کیفرت را در اندک زمان به او بچشان و هم شیرینی اجابتت را به من بنمایان؛ - و اگر بناست مرا با این گرفتاری امتحان کنی پس:-

ی- بر محمد و آل او درود فرست و مرا به قبول مقدرات چه خوب و چه بد- موفق و خشنود ساز و به صراط مستقیم هدایت کن و به انتخاب درست وادار

ک- و اگر خواست تو ادامه‌ی این ستم و ترک انتقام آن تا روز قیامت است، پس با صلوات بر محمد و آل محمد مرا نیت خالص و بردباری ده و از خواسته‌های بد پناهم ده و ثواب‌های صبر و کیفرهای ستم را در دلم ترسیم نما تا به تقدیر تو قانع باشم و به انتخاب تو دلگرم شوم. آمین رب العالمین!

آشنایی با صحیفه‌ی سجادیه - جلسه‌ی دهم

آشنایی با صحیفه‌ی سجادیه - جلسه‌ی چهاردهم

آشنایی با صحیفه‌ی سجادیه - جلسه‌ی سیزدهم

تو ,نیز ,دشمنی ,مرا ,رعایت ,محمد ,است و ,و آل ,محمد و ,خود را ,بر محمد

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

عکس اجاره خانه در ترکیه اکواریوم اب شور و پلنت و ساخت ال ای دی 30هزار کلوین مخصوص اب شور کانالaqua2teh1 کابینت آشپزخانه کلاسیک بهترین ها حق همه ماست موسسه فنان آموزشگاه فرهنگی هنری ♠ V@RT@N ♠ عمومی نماز درانتظار اتفاقات خوب