دعای یازدهم: و کان من دعائهG بخواتیم الخیر عاقبت به خیری-

۱- قال بعض العلما: ان الخوف من سوء الخاتمة هو الذی قرح قلوب العارفین و وقع من سوئها حسرات کثیرة و زل فیها اقدام جماعة من اهل العرفان ریاض ج۲ ص۴۴۵-

۲- استاد گرامی حضرت آیةالله جوادی آملی در ضمن تفسیر آیات ۵۶-۵۷ سوره‌ی اسراء می‌فرمودند: ویژگی نظام معرفتی قرآن، ادعیه و سلوک اهل معرفت این است که ضمن تأیید نظام علی و معلولی و این‌که ابی الله ان یجری الامور الا بالاسباب» در عین حال بر دو نوع علت تاکید دارند: ۱-علل متعارف یا علل متوسط که هر معلولی به علت خود وابسته است؛ ۲- علة العلل که علت قاهره و مهیمن بر دیگر علل است. این علت هم سبب‌ساز است و هم سبب‌سوز، سلسله‌جنبانی که از هر علت به معلول آن نزدیک‌تر است. با این نگرش، نگرانی‌های انسان از فرجام امور تنها با رعایت آیه‌ی فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره» به آرامش نمی‌رسد، بلکه:

پرورد در آتش ابراهیم را

ایمنیِ روح سازد بیم را

از سبب‌سازی‌ش من سودائیم

وز سبب‌سوزی‌ش سوفسطائیم

در سبب سازی‌ش سرگردان شدم

وز سبب‌سوزی‌ش هم حیران شدم

مثنوی - دفتر اول

۳- مهم‌ترین عامل موثر در عاقبت‌ به‌ خیری باور به محاسبه و معاد و پاسخگویی است. اگر کسی با تمام وجود باور کند که هر عملی عکس‌العملی دارد و هر حرکتی در این عالم بازتابی دارد، قطعا در رفتار خود محاسبه می‌کند و بیهوده و باری به هرجهت سخنی نمی‌گوید و قدمی برنمی‌دارد و این نخستین گام در عاقبت به خیری انسان است. و مهم‌ترین لغزشگاه در این راه به خود مغرور شدن و دانش و معرفت و محاسبات خود را سرآمد شمردن و از ابتلاء و امتحان الهی غفلت ورزیدن است؛ قضاوت‌های قاطعانه در مورد خود، در مورد افراد و این‌که من از تصرف شیطان در امانم، و غالب آنان که در عاقبت گرفتار شده‌اند کسانی بوده‌اند که به خود و رفتار و روش خود بسیار می‌بالیدند.

۴- در احادیث ایمان مستقر و مستودع داریم کافی ج۲ ص۴۱۸- و حضرت امیرالمومنینG وقتی پیامبرخداd تاکید فرمود که پس از ایشان فتنه‌هایی رخ می‌دهد، نخستین نگرانی خود را در قالب پرسشی از پیامبرd پرسید که آیا عاقبتش به شهادت ختم می‌شود؟ -خطبه۱۵۶- و این‌که ممکن است یک انسان در فاصله‌ی کوتاه عمر خود مسیر فراتر از فرشته تا فروتر از دیو را در یک چرخش ساده بین قدم نفس و قدم حق طی کند. پیامبرخداd می‌فرماید: لایزال المومن خائفا من سوء العاقبة، لا یتیقن الوصول الی رضوان الله حتی ی وقت نزع روحه و ظهور ملک الموت له.-بحارالانوار ج۷۱ ص۳۶۶- و برخلاف سخن پیرهرات که همه از عاقبت می‌ترسند و عبدالله از فاتحت.» از حضرت عیسیG نقل شده است که إن آخر حجر یضعه العامل هو الاساس.» -بحارالانوار ج۱۴ ص۳۲۲-

۵- چه باید کرد تا عاقبت به خیر نصیب انسان شود؟ مهم‌ترین گام باور به بندگی و این‌که خود هیچیم و هیچ عملی که تضمین کننده‌ی عاقبت باشد در اختیار نداریم مگر این‌که او امضا کند و این مهم است- کتب الصادقG ان اردت ان یختم بخیر عملک حتی تقبض و انت فی افضل الاعمال فعظم لله حقه ان تبذل نعمائه فی معاصیه.» بحارالانوار ج۷۳ ص۳۵۱-

و از حضرت امیرG نقل شده که ان اردت ان یؤمنک الله سوء العاقبة فاعلم ان ما تأتیه من خیر فبضل الله و توفیقه و ما تأتیه من سوء فبامهال الله و انظاره ایاک.» بحارالانوار ج۷۰ ص۳۹۲- و نیز از حضرت امام کاظمG نقل شده است ان خواتیم اعمالکم قضاء حوائج اخوانکم و الاحسان الیهم ما قدرتم و الا لم یقبل منکم عمل.» بحارالانوار ج۷۵ ص۳۷۹-

۶- دو فراز از دعا:

الف: و اشغل قلوبنا بذکرک عن کل ذکر» - الذکر یشمل الثناء و الدعا و الصلاة و قرائة القرآن و الحدیث و الحلال و الحرام و اخبار الانبیاء و الاولیاءD و الصالحین و هو اعم من این ی باللسان او بالجنان او بالارکان. ریاض ج۲ ص۴۴۷-

ب: فأن قدرت لنا فراغا من شغل فاجعله فراغ سلامة» - از مهم‌ترین منکرهای ناشناخته‌ی این عصر، فراغت و تشویق به فراغت است: ان الفراغ یبطل الهیئات الانسانیة، فکل هیئة بل عضو ترک استعماله بطل کالعین اذا اغمضت و الید اذا عطلت . و لذلک وضعت الریاضة فی کل شیئ. ریاض ج۲ ص۴۵۵-

۷-خلاصه‌ای از ترجمه‌ دعا:

ای خدایی که یادکرد تو ارجمندی و سپاس به درگاه تو مایه‌ی رستگاری و اطاعت از تو نجات‌بخش است؛ بر محمد و اهل‌بیت او درود فرست و دل‌های مارا به ذکر و زبان ما را به شکر و همه‌ی اعضای ما را به فرمان خود وادار. و اگر فراغتی برای ما مقدر کرد‌ه‌ای آن‌را قرین سلامتی و بی‌رنج و گزند قرار ده، تا نویسندگان گناه با کارنامه‌ای سپید و تهی از بدی برگردند و نویسندگان نیکی از نوشته‌های خود شادمان باشند. و چون عمر ما سپری شود و زمان فراخوان تو برسد با صلوات بر محمد و آل محمد پایان پرونده‌ی ما با توبه‌ای پذیرفته شده رقم خورد تا مشکلی بر سر ما پیش نیاید و به خاطر گناهی بازخواست نشویم و در آن روز که پرده‌ها فرو افتد و رازها برملا شود از گناهان پوشیده‌ی ما پرده برمدار مگر نه این‌است که- تو بر دعا کنندگان مهر می‌ورزی و بر نداکنندگانت پاسخ می‌دهی!

آشنایی با صحیفه‌ی سجادیه - جلسه‌ی دهم

آشنایی با صحیفه‌ی سجادیه - جلسه‌ی چهاردهم

آشنایی با صحیفه‌ی سجادیه - جلسه‌ی سیزدهم

ان ,عاقبت ,الله ,این‌که ,حضرت ,تو ,و این‌که ,عاقبت به ,از حضرت ,من سوء ,» –بحارالانوار

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

وکیل عشق نوازی همسرداری و نحوه درست زیستن دستگاه آبگیر فرش لوله ای | آبگیر لوله ای یادداشت های ورلکوک ایرانی خوب زیستن ارز دیجیتال راسپینا شرکت بسته بندی اثاثیه منزل 22638892 .. 88555612 آسمان شب دماکاران